Dimecres
vam conèixer a la Sra. Milena Walderová, directora de l’escola,
que per motius de salut no ens va poder rebre el dia d’arribada.
Vam fer el lliurament del nostre regal i vam continuar amb la nostra
tasca observadora. Avui era el torn de la classe de francès,
geografia, matemàtiques i música.
La
classe de francès, impartida per Jana Taizichová, estava adreçada a
alumnes de 12 o 13 anys. Es podria considerar una classe tradicional,
però cal destacar la graduació de la dificultat de la tasca, de més
simple a més complicat. Avui han treballat els números ordinals fent
una simulació de bloc de veïns on cada alumne vivia en un pis
diferent.
Com
a materials ha emprat llibres, fotocòpies i llibreta i han practicat
especialment la comprensió oral, escrita y la expressió oral.
En
classe de geografia en anglés amb Martin Kovár, els alumnes de la
classe 9na de 14 anys aprenien geografia del sud de
Moràvia amb una presentació i explicació del contingut en anglès.
Aquí vam observar com funciona el que ells denominen «hard-CLIL»
que consisteix a fer una classe ordinària de contingut però en
anglès, sense cap scaffolding.
Destaquem
l’activitat avaluadora al final de la classe, on una alumna sortia
al mapa per a indicar on estaven els llocs que li demanaven els
companys seguint les indicacions del profe, un riu, una muntanya...
La
classe de matemàtiques amb Alena Sĉukova va ser un exemple de CLIL.
Els alumnes de la classe 6na (12 anys) van començar
escoltant i cantant una cançó en anglès per a introduir el tema de
les formes geomètriques. Desprès, en grups col·laboratius de 4 o 5
alumnes, treballaven diferents activitats. Les activitats estaven
disposades en diversos llocs de l’aula. Cada cinc minuts els grups
havien de canviar d’activitat i de lloc. Hi havia exercicis en
tabletes, labelling activities, operacions i problemes,
dibuixos, jocs...
Ens
va resultar sorprenent el fet que tots els alumnes mostraven un gran
interès per acabar les activitats tant a nivell individual com en
grup.
Alena
ens mostra materials de matemàtiques CLIL, que es poden consultar al
web Open Learning (Basic Mathematical Terminology).
L’última
classe del jobshadowing d’avui ha sigut la classe de música en
anglès per a un grup de xiquets de 10 anys de la línia bilingüe.
La classe la dirigia Marie Veigendová, i comptava amb el suport d’un
nadiu a l’aula, Alek, que acompanyava les activitats amb la
guitarra.
La
primera activitat era un joc per a seguir el ritme d’una peça de
música clàssica. Per a treballar-lo, els nens feien un cercle i es
passaven un peluix de mà en mà. La següent activitat era la
lectura de la lletra de la cançó de El llibre de la selva. Feien una
mica de comprensió lectora i contestaven les preguntes de la
professora. Els alumnes, a continuació, retallaven paraules de la
lletra per a ordenar-les en frases. A continuació tocaven la cançó amb
tubs de persecució. Ha sigut una gran espectacle.
En
tractar-se d’un grup de la línia bilingüe, la llengua vehicular de
la classe va ser en tot moment l’anglès. Semblava que tots podien
seguir les instruccions sense grans problemes.
Com
de costum, hem anat a la cantina del cole a dinar i després ens
esperaven 5 professors del equip CLIL per a intercanviar experiències
i dubtes sobre l’ organització del grups de la línia de llengua,
els recursos oferits per l’administració, els materials de
treball, el reconeixement dels profes CLIL, els sistema
educatiu,........ Dalimila Malisová ens ha donat una classe
magistral de teoria CLIL, amb l’explicació de les 4C i el
scaffolding. Ha destacat amb exemples que no és necessari un gran
nivell d'anglès per a fer CLIL, sinó voluntat. Si el professorat no
se sent prou segur per a portar tota la classe en anglès, es poden
preparar unes activitats curtes (de cinc a deu minuts) amb un bon
scaffolding (emprant mímica, vídeos, fotos, material visual,...) on
la participació del professor siga només la indispensable.
Dalimila
seria una bona formadora del professorat del claustre amb ganes de
innovar. Es podria incloure al PAF.
Un
altre punt destacable de la reunió va fer l’interès mostrat per a
col.laboracions futures: realització de projectes e-twinning o
sol·licitud d’un projecte Erasmus+ KA-2.n
Finalment,
volem comentar la figura de l’auxiliar de llengua. Es tracta d’una
persona contractada pel centre amb el seu pressupost per a assistir
al professorat txec de la línia bilingüe. Han de ser persones
natives amb poc o cap coneixement de txec. Perquè l’objectiu és,
a més a més d’ajudar al profe, que la comunicació entre
l’alumnat i l’auxiliar siga exclusivament en anglès ja que ells
saben que no entenen el txec. Cabria la possibilitat de destinar una
partida del fons Erasmus+ assignat al centre per a un propòsit
semblant?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada