Primer
jobshadowing al Gymnázium Bilingválne
El Gymnázium Bilingválne és
un dels instituts públics més prestigiosos d’Eslovàquia. Ofereix
formació bilingüe en eslovac/espanyol o en eslovac/francés a uns
400 alumnes que han de fer un examen d’accés per demostrar les
seues altes capacitats.
Després d’una entrevista
molt afable i enriquidora amb la directora del centre, hem anat a
observar 4 classes:
- biologia en francés
- biologia en espanyol
- física en espanyol
- llengua anglesa.
Dels tres temes centrals del
nostre projecte hem tret les següents conclusions:
1) Atenció a la
diversitat: No apliquen cap mesura d’atenció a la diversitat
degut a la homogeneïtat de l’alumnat.
Malgrat aquesta homogeneïtat,
reconeixen la necessitat d’un orientador escolar per a atendre
alguns casos que presenten certes dificultats visuals, dèficit
d’atenció, ....
També han destacat la
necessitat d’un professional de la salut donada la freqüència de
casos d'ansietat escolar,.....
2) Pel que fa a l’ús del
CLIL, hem observat que no fan servir l’estructura fixada per
aquesta metodologia (scaffolding). Substitueixen els passos inicials
per una concentració de 20 hores setmanals dedicades a
l’aprenentatge del idioma durant el primer curs. Posen especial
èmfasi en la terminologia específica de les diferents matèries.
A partir del segon curs,
apliquen una immersió completa en francés o espanyol.
3) Ús de les TIC: En
totes les classes que hem observat, el discurs oral anava acompanyat
de la projecció d’imatges il·lustratives.
El material didàctic sol ser
elaborat pels propis professors.
Els alumnes prenen apunts en
paper.
Altres observacions:
- Mostren un gran interès en
futurs intercanvis entre els seus alumnes i els nostres.
- Participen en molts
projectes europeus.
- No hi ha problemes de
conducta ni de vandalisme.
-
Hi ha un 70% de xiques.
-
Reducció horària (4
hores) del professorat que fa classes de contingut en francés o en
castellà.
-
Biblioteca al departament
d’espanyol: el ministeri els ha proporcionat un programa informàtic
per a la gestió del préstec de llibres i material àudio-visual.
Molt interessant la importància que li donen a l'aprenentatge dels idiomes; queda molt ben reflexat en la quantitat d'hores dedicades. Llàstima que el nostre sistema no permet aquesta flexibilitat.
ResponElimina