dimecres, 16 de març del 2016

TERCER DIA DE FEINA I NOUS APRENENTATGES

Avui ens han rebut al "Bahçelievler Research and Guidance Center", una dels 37 institucions públiques d'Istanbul dedicades a la investigació i assessorament de casos d'alumnes amb necessitats educatives especials. N'hi ha gairebé un per districte, i el que hem visitat correspon al districte de Bahçelievler, que té uns 700.000 habitants, i en total vora 155 escoles (entre primària (6-10 anys), secundària (10-14 anys)  i post-secund'aria (14-18 anys).

Passen 10.000 tests d'intel·ligència a l'any, per tant, aquest és el nombre d'expedients que tramiten anualment. Conserven els expedients mentre l'alumne està en seguiment, i una vegada el deixa, uns set anys més.

Arxiu dels expedients

Mentre està en tractament se li fa un seguiment, com a mínim una vegada a l'any, segons considere oportú l'investigador. Si l'orientador escolar detecta algun canvi o problema, sempre pot recòrrer a aquesta institució.

Tots els que treballen són orientadors especialistes en educació; treballen només amb les escoles públiques, les privades són assessorades per psicòlegs privats.

Aquest centre consta de dos departaments: 
  • Un es dedica a atendre als alumnes amb NEE (necessitats educatives especials), tant d'aquells alumnes que presente problemes d'aprenentatge, com d'aquells que presenten altes capacitats. Quan un pare o un orientador escolar detecta algun tipus de problema o que l'alumne pot tindre altes capacitats, recurreix a aquest centre. Seguidament se li asigna un investigador, qui recull tota la informació sobre l'alumne: pares, escola, metges, etc, i mitjançant un test d'intel·ligència, fa un primer diagnòstic de les NEE. Després es reuneix una comissió d'orientadors psicològics, que dissenyen un pla d'actuació que s'hauria de seguir amb aquest alumne. Es consideren 4 línies d'actuació en el cas d'alumnes amb problemes d'aprenentatge segons se'ls diagnistique com lleus, greus o autisme:
    1. Un tracatament inclusiu de l'alumne en l'aula ordinària, amb un mode d'avaluació diferent a la resta de companys.
    2. Assistir a una escola ordinària, però estar en un grup específic i reduït, on se'ls ofereix una atenció individualitzada a cadascun.
    3. Derivació a una escola d'educació especial. Fins i tot si el cas és greu i cal que l'alumne vaja a un centre privat, el govern cobreix les despeses.
    4. Alumnes que, per causes com una malaltia greu, no van a l'escola, i reben a casa seva un professor.

           En el cas d'alumnes amb altes capacitats, es dota al centre al que assisteixen d'una aula    específica dotada amb recursos materials per potenciar les seves capacitats. Disposen d'aquestes aules tots els centres de primària del districte, i més de la meitat dels centres de secundària. Vos explicarem més coses pròximament, donat que hem  visitat centres amb aquest tipus d'aules.

  • L'altre departament es dedica a formar al professorat i a dissenyar projectes per tal de finançar, millorar i ampliar el currículum i els recursos materials de les escoles. Consideren de gran importància la formació del professorat ja que la manca de qualificació, juntament amb la falta de pressupost, dificulten la dotació d'aquest tipus d'aules en els centres. Els cursos es realitzen dos vegades a l'any, a principi i a final de ciurs, amb professorat universitari contractat. 
Entrega d'un detall en agraïment
   
Creiem que aquests centres fan una gran tasca, ja que coordinen els orientadors i els alumnes amb NEE de la zona, aconseguint amb això una mateixa línia d'actuació davant casos similars. A més així es garanteix que tots els alumnes amb NEE tinguen l'oportunitat de ser tractats seguint els mateixos criteris. Ens semblaria interessant extrapolar aquesta experiència al nostre entorn educatiu.

També ens sembla interessantíssim que una institució pública dedique una gran part dels seus recursos a l'obtenció de finançament públic per a millorar la qualitat de l'ensenyament i la dotació dels centres públics.


  Arran de la reunió amb els responsables del centre de recerca i assessorament, hem pogut visitar alguns centres amb diferents característiques (una escola amb aules per a autistes severs i un centre amb "resource classroom", per a alumnes d'altes capacitats); demà continuen les visites, així que ja vos contarem.


1 comentari:

  1. És un exemple a seguir per molts països europeus com exemple el nostre.No retallades a l'educació sino inversions per millorar-la atenent recursos a la diversitat d'alumnes que avui en dia existeix.Una gran tasca la del Bachvelievler guidance center.Congratulations to all the professionals who work there.

    ResponElimina